Rozprávali sme sa s našim obchodným partnerom Michalom Zsórim z pobočky Best Drive v Rimavskej Sobote o tom, čo sú aktuálne témy vo svete pneumatík, diskov a duší priamo v praxi. Michal nás previedol po svojej prevádzke, ale hlavne sme ho vyspovedali a dozvedeli sa veľa o jeho práci, ale tiež hodnotách, vďaka ktorým patrí k najvyhľadávanejším pneuservisom v okolí. Z pohľadu Bohnenkampu je takisto naším dlhodobým a spoľahlivým partnerom a práve takéto partnerstvá si nesmierne vážime a sme za ne vďační.
Michal, prevádzkuješ pneuservis siete Best Drive v Rimavskej Sobote. Ako dlho sa už venuješ pneumatikám?
No už to bude nejaký ten piatok (smiech). K pneumatikám som sa dostal prirodzene, keďže ma to vždy zaujímalo a bavilo. Začal som asi pred dvanástimi rokmi, kde som sa učil úplne od základov obúvať rôzne pneumatiky pre rôzne stroje. Zo začiatku to boli najmä osobné autá, no postupne som sa prepracoval aj k tým zložitejším. Práve pneumatiky pre traktory a poľnohospodárske stroje sú takáto vysoká škola pneumatikárska, kde to pre nezasväteného pripomína skôr alchýmiu (smiech). To, že som začal prevádzkovať svoj vlastný pneuservis považujem za prirodzený vývoj toho, kam som od začiatku smeroval. Dnes je to už viac aj o prevádzkových otázkach a problémoch, ale vždy si nájdem čas na to, aby som chalanom pomohol v dielni alebo vyriešil nejaký naozaj zamotaný problém.
V minulosti existoval študijný odbor vulkanizér, no v súčasnosti sa špeciálne pneumatikami nezaoberá žiadny odbor... Kde si získal svoje odborné znalosti ty?
Jedným slovom: praxou. Osobne oceňujem hlavne skúsenosti starších kolegov, z nich mnohí sú už dnes na dôchodku, ktorí si pre mňa vždy našli čas a zodpovedne, ale hlavne trpezlivo mi vysvetľovali problematiku krok po kroku. Myslím, že toto je úplný základ. Ak sa stretnete s nejakým profíkom, je jedno o akom odbore sa rozprávame, treba sa ho držať ako kliešť a učiť sa od neho. Tieto skúsenosti sú na nezaplatenie.
V súčasnosti sa dajú základné znalosti získať aj v rámci školení. Firmy, tak ako aj Bohnenkamp, zabezpečujú pre svojich partnerov takéto tréningy. Je to vynikajúci benefit. Žiadne zo školení však nemá absolvovaní certifikát, ktorý by absolventa označil za vyučeného vulkanizéra. Určite však odporúčam školenia, ktoré som absolvoval v rámci Bohnenkamp, pre začiatočníka je to skvelý základ a pre nás skúsenejších sa tam vždy nájdu novinky, o ktorých môžeme diskutovať a vymieňať si svoje skúsenosti.
Poďme k práci, na čo si naozaj hrdý, čo sa ti v Best Drive alebo inej pneumatikárskej práci skutočne podarilo a si na to hrdý nielen preto, že to dobre vyzerá v životopise?
Neviem, či je hrdosť úplne správne slovo, ale... Mám naozaj dobrý pocit, že za tie roky sa mi podarilo vybudovať skutočne dôverný vzťah so zákazníkmi. Vieme im poradiť a pomôcť pri výbere alebo oprave ich pneumatík a oni nám to oplácajú tým, že sa k nám vracajú a takisto o nás hovoria ďalším. Pripomína mi to kameň, ktorý keď hodíte do vody, tak kruhy sa stále rozširujú ďalej a ďalej. Aj k nám prichádzajú zákazníci zo širokého okolia a nič ma neteší viac, než keď už pri dverách povedia, že počuli o tom, že im určite budeme vedieť pomôcť. Takže áno, z toho mám dobrý pocit, možno som aj hrdý, ale hlavne ostávam nohami pevne na zemi, pretože si vážim vybudovanú dôveru, o ktorú sa musíme stále starať a snažiť sa ju neporušiť alebo nesklamať.
Ako vyzerá váš bežný deň v pneuservise?
Je to relatívne... Niekedy je bežný deň úplná klasika a inokedy sa to javí ako klasika a potom príde čosi, čo ste ešte nikdy neriešili. Vtedy si jednoducho vyhrniete rukávy, poškriabete sa za uchom a idete to vyriešiť, aby bol zákazník spokojný. Za tie roky v pneuservise poviem, že bežný deň neexistuje, pretože každý jeden deň dokáže naozaj prekvapiť.
Aké zastúpenie medzi obutými pneumatikami tvorí poľnohospodárska alebo priemyselná technika, či iné stroje okrem motoriek a osobných automobilov?
Závisí to od regiónu a takisto od sezóny, preto by som nerád dával akékoľvek čísla a štatistiky. Po prvé preto, že si také čosi nevedieme, čiže by som si vymýšľal a po druhé, nemalo by to žiadnu výpovednú hodnotu. V severnejšom a hornatejšom regióne, napríklad, by si nad tým ťukali po čele, že oni majú úplne iné skúsenosti. A je úplne jedno, že tieto dva regióny sú si v podstate susedné. Takže poviem len toľko, že na poľnohospodársku a priemyselnú techniku vplýva hlavne sezonalita, no počas celého roku sa zákazníkom a ich strojom venujeme pravidelne a často riešime oveľa náročnejšie problémy, ako je to pri osobných autách alebo motorkách.
Je náročnejšie obuť traktor než SUV? V čom je to iné a na čo si musíte dávať pozor?
Áno, určite je to náročnejšie, no ja osobne prezúvam radšej ťažkú techniku ako SUV alebo iné osobné auto. Jednoducho je to pre mňa väčšia výzva. Navyše, ak má človek prax, v mnohých prípadoch je to aj menej fyzicky náročné ako prezúvanie 21 palcových SUV kolies...
Čo považuješ za najväčší nedostatok vo vedomostiach o pneumatikách, ktorý napokon spôsobuje najviac poškodení?
Povedal by som, že jedna z najväčších chýb, ktorá aj spôsobuje najviac problémov je neznalosť rozdielu medzi montážnym a prevádzkovým tlakom.
Môžeš to bližšie vysvetliť?
Veľa zákazníkov, mechanizátorov, resp. strojníkov, má zaužívané hustiť pneumatiky na montážny tlak. Ak to mám úplne paušalizovať, tak najčastejšie je to tlak 2,5 Bar. To je presne tá hodnota, ktorá je napísaná na bočnici plášťa pneumatiky. Je to v podstate montážny tlak, teda hodnota, pri ktorej sa pneumatika osádza na disk, resp. najvyššia hodnota, pri ktorej pätka pneumatiky dosadne na disk a z bezpečnostných dôvodov sa nesmie presiahnuť. Ak pneumatika nedosadla správne na disk, treba tlak znížiť a opäť nahustiť, prípadne sa ju pokúsiť opätovne nasadiť.
Často sa však stáva, že zákazníci si montážny tlak pomýlia s prevádzkovým a jednoducho nahustia pneumatiku podľa neho. Plášť, samozrejme, nesplní očakávania zákazníka, prípadne dôjde k poškodeniu pneumatiky. My sme napokon postavení už pred hotovú vec a riešime nielen problém zlého hustenia, ale často aj nespokojnosti zákazníka, ktorá však pramení v jeho neznalosti. Čiže platí, že pred obúvaním správnych pneumatík potrebujem poznať veľa technických údajov, ako je prevádzkový tlak, nosný a rýchlostný index plášťov, ale tiež musím vedieť na aký stroj sa pneumatiky budú obúvať a na čo sa ten stroj prevažne využíva. Len vtedy viem zákazníkovi odporučiť tie najlepšie pneumatiky, ktoré mu budú stabilne a dlho slúžiť.
Aké by mali byť tvoje odporúčania, čo by podľa teba pomohlo zlepšiť túto situáciu?
Ak sme už pri tých tlakoch, myslím, že naozaj pomáha, ak sa ku každej pneumatike pridajú aj štítky alebo nálepky so správnym tlakom. Vtedy sa ani zákazník pri dofukovaní pneumatiky nemôže pomýliť. U nás zákazník odchádza nielen s novými pneumatikami, ale sa mu tiež snažíme posunúť všetky dôležité informácie, aby sa správne vedel starať o svoj stroj a vyhol sa tak zbytočným nákladom na opravu alebo skorú výmenu pneumatík.